Sri Lanka to nie Indie

Kiedy w lutym tego roku trzymałam w łapkach bilet i czekałam na samolot na Sri Lankę, byłam pewna, że na miejscu zastanę takie mniejsze Indie. Jakie było moje zdziwienie, kiedy po przylocie okazało się, że byłam w błędzie. Czyste ulice! To pierwsze rzuciło mi się w oczy. :) Żadnych śmieci i krów je zjadających. Fakt, takie obrazki da się zobaczyć ale bardzo bardzo rzadko. Tutaj nawet powietrze ‚pachniało’ inaczej…czyściej. Często z domieszką kadzideł, a nie jak w Indiach smrodkiem rozkładających się śmieci  pod nogami i wylanych z brudną wodą na ulicę resztek jedzenia.
Mimo tego, że Sri lanka nie ma tylu bogactw co Indie, wydaje się że ludzie tam żyjący mają o wiele lepszy standard życia. Ilość slumsów jest nieporównywalnie mniejsza niż w Indiach.DSC_5381

Ubiór

Gdyby ubrać pana z Indii i pana ze Sri Lanki w te same ubrania, w życiu bym nie poznała który skąd pochodzi. Uroda bardzo zbliżona, można powiedzieć ta sama. Natomiast styl ubierania się to już co innego. Na Sri Lance bardzo mało osób nosi tradycyjne stroje. Ubierają się raczej bardziej po europejsku, kiedy to w Indiach przeważają sari (kobiety), dhoti i turbany na głowach (mężczyźni).

Kultura

Oba kraje były kolonizowane i w obu widać wpływy kolonizatorów, jednak na Sri Lance o wiele bardziej. Ich myślenie się różni, jest bardziej podobne do naszego. Ludzie na Sri Lance są bardziej uprzejmi, taktowni i liczą się z drugim człowiekiem.

Samochody zatrzymują się przed przejściem dla pieszych! To już na prawdę coś :) W porównaniu z Indiami, gdzie taka uprzejmość raczej się nie zdarza, Sri Lanka ma tutaj kolejny punkt! Inna kwestia jeśli chodzi o autobusy! Na Sri Lance wsiadanie i wysiadanie na przydrożnych przystankach odbywa się prawie przy niezatrzymującym się pojeździe. Musisz być szybki! Ale jak kierowca widzi białego, zawsze dostaniesz kilka cennych sekund więcej :)

DSC_3516Jedzenie

Zaskoczeniem było również wiele piekarni z różnorakim pieczywem, słodkimi bułeczkami, gdzie w Indiach nie przypominam sobie takich. Na Sri Lance, na terenie całego kraju od rana jeżdżą przerobione tuk tuki z doczepioną oszklona gablotką, które jednakową wszędzie melodyjką obwieszczają, że jedzie świeże pieczywo (przeważa chleb tostowy, to chyba wpływ Anglików!).
W obu krajach tradycyjne są placki z mąki pieczone na blaszce, w oleju lub ściance pieca, na SL roti i papadam, w Indiach bardziej chapati i naan.

Jeśli chodzi o jedzenie to w Indiach bardziej przypadło mi do gustu! Różnorodność i smak dań tam to wyższa klasa jazdy. Na Sri Lance jest ryż z curry, roti, kottu, samoski i wade… również pyszne, ale nie ma tam takiego kotła smaków. Indyjska kuchnia jest jak dla mnie najlepsza w Azji. Jeśli chodzi o mięso to zdecydowanie więcej go na Sri Lance.

Plaże 

Dla miłośników plaż polecam zdecydowanie Sri Lankę, choć w Indiach zahaczyłam jedynie o Goa, więc sporego porównania nie mam. Sri lanka posiada niebiańskie plaże z jasnym piaskiem a ocean jest wręcz cieplutki :) Świetne miejsce dla windsurfingowców, zważywszy na dość duże w niektórych miejscach fale.

Hostele
Na Sri Lance hostele są droższe ale również i ich jakość jest wyższa. Co najważniejsze – są o wiele bardziej czyste.

 

Zabytki / Przyroda DSC_3170
Tutaj zdecydowanie górują Indie ze swoim Taj Mahal’em, Świątyniami Kamasutry czy prześlicznymi fortami. Na Sri Lance nie ma zbyt wielu miejsc architektonicznych do podziwiania, raczej nic nie zrobiło na mnie większego wrażenia. Za to przyroda jest o wiele milsza dla oka na Sri Lance. Także miłośnicy budowli – do Indii, miłośnicy przyrody – na Sri Lankę. To tak uogólniając :)

Herbata
Choć to Sri Lanka jest największym na świecie producentem herbaty a plantacje tych zielonych krzaczków wyglądają bosko to jednak nie na Sri Lance, a w Indiach właśnie znalazłam jedną z moich ulubionych herbat – masala tea, na którą na pewno poświęcę osobny wpis.
Samo celebrowanie herbaty na wyspie nie równa się też z tym np. w Chinach, dlatego choć uwielbiam herbatę to zawiodłam się troszkę w tym temacie jeśli chodzi o Sri Lankę.

Podsumowując, Sri Lanka nazywana często łzą Indii, jest nią poniekąd na prawdę, bo jeszcze wiele lat musi upłynąć, kiedy mieszkańcy Indii będą piąć się tak szybko ku górze i mieć taką świadomość społeczną jak mieszkańcy Sri Lanki.

