Dal z czerwonej soczewicy

W Indiach i na Sri Lance co najmniej raz na kilka dni jadłam dal – potrawę z soczewicy. To jedno z tradycyjnych dań tego regionu, gotowane tam codziennie.

U mnie w szafce kuchennej czerwona soczewica stała już od kilku miesięcy z zamiarem przeistoczenia się w dal i dziś w końcu nadszedł jej czas!

Wykonanie proste i nie wymagające dużego nakładu czasu. Można trochę improwizować – ja dodałam m.in. trochę cynamonu, imbiru, żółtego curry, liści curry i wyszło fenomenalnie i jest dokładnie takie, jakie pamiętam z podróży. :)

Składniki:

  • 400g suszonej czerwonej soczewicy / 2 szklanki
  • 3 łyżeczki mielonej kolendry
  • 2-3 łyżeczki mielonego kminu
  • 2 łyżeczki czosnku sypkiego / 2 ząbki
  • 1 łyżeczka pasty z chili / 1-2 suszone papryczki chili
  • kilka liści curry
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1-2 łyżeczki żółtego curry
  • 1 puszka pomidorów
  • 1 cm startego imbiru
  • 2 cebule
  • 1 łyżeczka kurkumy
  • 3 szklanki wody
  • olej do smażenia
  • sól do smaku
  • suszone liście kolendry do ozdoby

Na rozgrzany olej wrzucamy posiekaną cebulę i wszystkie przyprawy. Podsmażamy ok 3 min, żeby aromat przypraw rozpuścił się w tłuszczu.

Wrzucamy pomidory. Jak nie macie takich w puszce to jak najbardziej mogą być świeże (2 szt, bez skórek, miękkie).

Smażymy chwilę. Dodajemy soczewicę.

Uwaga! Soczewicę najpierw należy dokładnie wypłukać – tyle razy, aby woda nie była już mętna.

Dokładnie mieszamy, wlewamy wodę i gotujemy na niewielkim ogniu ok 25 min, aż soczewica wchłonie wodę i zmięknie.

Na końcu doprawiamy solą do smaku.

DSC_2962

DSC_2958

DSC_2961

Podajemy np. z ryżem jaśminowym oraz chlebkami (naan, chapati, papadam). Ja ze Sri Lanki przywiozłam sobie gotowy papadam, który należy tylko wrzucić na sekundę do rozgrzanego oleju. Wy możecie zrobić go sami, albo kupić w orientalnych sklepach w Polsce. Równie dobrze możecie zjeść dal tylko z samym ryżem.

DSC_2954

Papadam ze Sri Lanki

DSC_2955

Papadam ze Sri Lanki

 

 

 

 

 

 

 

 

Na koniec postanowiłam zrobić jeszcze halavę (halvę) i dodać do obiadu, dla kontrastu smakowego. :)

Zrobiłam ją wg przepisu, który znajdziecie tutaj –> klik, z tym, że teraz dodałam trochę rodzynek.

Smacznego! :)

DSC_2956

 

 

 

